Passa al contingut principal

Calculem el perímetre i l'àrea de maneres diferents

Després d'haver sortit al pati i haver mesurat la pista de futbol, més o menys hem arribat tots a la mateixa conclusió.
No ha estat fàcil ja que no teníem regles prou llarges per a medir-ho i hem fet servir el nostre cos com a eina de mesura.
Alguns hem fet servir "les passes", d'altres hem fet servir "peus" i d'altres, fins i tot, ens hem estirat al terra i hem fet servir tot el cos.

Un cop hem contat quantes passes/peus/cossos media la pista, ens hem mesurat nosaltres i hem pogut fer els càlculs adients per a extreure'n els resultats finals.

Potser no ens ha donat exactament el mateix, però hem arribat a una conclusió:
"La nostra pista de futbol és de 20m d'amplada i 40m de llargada".

Sabent, doncs, que la pista té aquestes dimensions, és fàcil saber que el perímetre d'aquest rectangle és de 120m, ja que és la suma de tots els costats:

20 + 20 + 40 + 40 = 120m

Però encara ens falta calcular ara l'àrea d'aquesta pista. Quina és la superfície que ocupa?
Recordem quina era la regla per a calcular-ho?

Intentem-ho!

Escriviu la regla i anoteu quines són les operacions que s'han de fer.

Endavant! Tenim 3 minuts.






Molt bé!
Esteu tots en el cert.

L'àrea d'aquest rectangle es calcula amb la regla  A= b x h  (àrea = base x altura).
Sabent que la base (la llargada del rectangle) és de 40 i l'alçada és de 20, obtenim un resultat de 800m2.


Sí.. això és molt fàcil...

El més difícil ve a continuació.

En petit grup heu de pensar "PER QUÈ AQUESTA FÒRMULA ÉS AIXÍ?".  Heu d'intentar calcular l'àrea d'un rectangle de 20 x 40 sense fer servir la fòrmula que hem après.
Com ho podem fer?

Dibuixeu al vostre quadern el rectangle i penseu com ho podem fer per saber quant mesura la seva superfície.
Com que ja teniu una pista i sabeu quant mesura, us serà més fàcil per a trobar una solució.

Endavant!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Accentuació en català

Com ja sabem, tots els mots estan compostos per síl·labes àtones (o fluixes)  i una síl·laba tònica (que té el cop fort de veu). Com en castellà, les paraules s'accentuaran o no depenent de com acabin i on estigui situada la síl·laba tònica. Recordeu com s'accentuen les paraules en català? Les sobre-esdrúixoles tenen la síl·laba tònica en ante-antepenúltim lloc i s'accentuen SEMPRE. MÍ -ra-te-la PÁS -sa-me-la Com hem d'accentuar les vocals? I... com sabem quan hem de posar accent obert o tancat damunt la lletra e / o? Ens haurem de fixar bé en la pronunciació de les paraules per sa saber cap a on han de portar l'accent. A continuació hi teniu exemples diferents: Si la paraula sona com tamb é o cantar é , haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com caf è o tel è fon, haurà de portar accent OBERT . Si la parraula sona com cami ó o est ó mac, haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com pe

Camp lèxic, camp semàntic i família de paraules

Les paraules es poden agrupar en  camps semàntics, camps lèxics o famílies de paraules. Els camps semàntics agrupen totes aquelles paraules que estan relacionades entre elles pel seu significat, com p er exemple: CUINA: olla, plat, cuiner, cuinera, xef, sopa, cadira, taula, carn, peix, verdura, fruita, forn, microones, nevera, ganivet, forquilla... Dins els camps semàntics hi trobem els camps lèxics , que agrupen totes aquelles paraules que són de la mateixa categoria gramatical i fan referència al mateix àmbit. Per exemple: Dins el camp semàntic de CUINA , hi trobem els camps lèxics: - VERDURES (enciam, espinacs, tomàquet, carbassa...) - ESTRIS DE CUINA (olla, paella, colador, embut, cullerot...) - ELECTRODOMÈSTICS (microones, forn, torradora, minipimer...) Però les paraules també es poden agrupar en  famílies . Totes les paraules d’una família venen d'una paraula primitiva , tenen una mateixa   arrel i part d'un mateix signif

Unitats de mesura

Recordeu la feina que vam fer amb els alumnes de 2n de primària? Entre tots i totes vam estar pesant les ampolles de vidre que havíem recollit. Si us mireu la fitxa on hi vam apuntar les dades, veurem que tots els pesos que vam agafar eren números enters, sense decimals. Fixeu-vos una mica més en les dades agafades... La bàscula que vau fer servir... amb què mesurava? Eren kg? Eren grams? Doncs sí, totes les ampolles es van pesar i anotar en grams (g). Sabríeu dir com ho podem fer per saber quants quilograms (kg) pesa cada ampolla? Com ho podríem fer? I per saber quants miligrams (mg) pesen... com ho fem? Avui coneixerem les unitats de mesura de la MASSA (que vol dir el pes d'una cosa). Unitats de massa La unitat bàsica de  massa  és el  gram (g) , que es simbolitza amb la lletra  g . Els múltiples i submúltiples són:      Nom               símbol  kilò gram                 kg hectò gram                hg decà gram                dag gram