Passa al contingut principal

Los adjetivos

Concepto: 
El adjetivo es la palabra que acompaña al substantivo para determinarlo o calificarlo; expresa características o propiedades del sustantivo, es decir que nos explica como son las cosas, personas, animales...
El adjetivo siempre lleva el mismo género y el mismo número que el sustantivo al que acompañan. 

El balón es nuevo (masculino singular)
Los balones nuevos (masculino plural)
La mesa redonda (femenino singular)
Las mesas redondas (femenino plural)

Grados: 
Positivo: expresa la cualidad sin hacer referencia a su intensidad
       Ejemplo:  He visto un perro enorme en la calle
                       Maria tiene el pelo castaño 

Comparativo: Se compara la cualidad de la persona, animal o cosa con otra persona, animal o cosa. Se dividen en tres subtipos:
       - De superioridad (Alicia es más alta que Noèmi) (más que...)
       - De igualdad (Nico es tan rubio como Mateu)  (tan como)
       - De inferioridad (El pelo de Sara es menos negro que el de Fran)  (menos que...)

Superlativo: Expresa una cualidad en su grado más alto.  (utiliza recursos como "el/la más...", los prefijos requete- / super-,  o los sufijos -ísimo o -ísima)
          Ejemplo: La muralla china es larguísima 
                         La muchacha es la más guapa
                          Lucas es requeteguapo

Imagen relacionada




Actividades:

1) Completa la frase con el adjetivo adecuado:
    - Miguel i Carmen son muy ...............  (alto).
    - ................ monos y jirafas del zoo estaban muy inquietos (el simpático).
    - La ventana y la puerta son ........... y.......... (nuevo / muy caro).
    - Los chicos y las chicas de la clase de quinto A son .................... (muy guapo).

2) Subraya los adjetivos que aparezcan en las siguientes frases e indica de que grado son:

- Escogió un libro tan divertido como el del año pasado.
- Este problema es más difícil que el anterior
- Leticia lleva unas bonitas gafas blancas.
- Van a pasear por esa larguísima calle.
- Luis es menos inteligente que su hermano Carlos.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Accentuació en català

Com ja sabem, tots els mots estan compostos per síl·labes àtones (o fluixes)  i una síl·laba tònica (que té el cop fort de veu). Com en castellà, les paraules s'accentuaran o no depenent de com acabin i on estigui situada la síl·laba tònica. Recordeu com s'accentuen les paraules en català? Les sobre-esdrúixoles tenen la síl·laba tònica en ante-antepenúltim lloc i s'accentuen SEMPRE. MÍ -ra-te-la PÁS -sa-me-la Com hem d'accentuar les vocals? I... com sabem quan hem de posar accent obert o tancat damunt la lletra e / o? Ens haurem de fixar bé en la pronunciació de les paraules per sa saber cap a on han de portar l'accent. A continuació hi teniu exemples diferents: Si la paraula sona com tamb é o cantar é , haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com caf è o tel è fon, haurà de portar accent OBERT . Si la parraula sona com cami ó o est ó mac, haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com pe

Camp lèxic, camp semàntic i família de paraules

Les paraules es poden agrupar en  camps semàntics, camps lèxics o famílies de paraules. Els camps semàntics agrupen totes aquelles paraules que estan relacionades entre elles pel seu significat, com p er exemple: CUINA: olla, plat, cuiner, cuinera, xef, sopa, cadira, taula, carn, peix, verdura, fruita, forn, microones, nevera, ganivet, forquilla... Dins els camps semàntics hi trobem els camps lèxics , que agrupen totes aquelles paraules que són de la mateixa categoria gramatical i fan referència al mateix àmbit. Per exemple: Dins el camp semàntic de CUINA , hi trobem els camps lèxics: - VERDURES (enciam, espinacs, tomàquet, carbassa...) - ESTRIS DE CUINA (olla, paella, colador, embut, cullerot...) - ELECTRODOMÈSTICS (microones, forn, torradora, minipimer...) Però les paraules també es poden agrupar en  famílies . Totes les paraules d’una família venen d'una paraula primitiva , tenen una mateixa   arrel i part d'un mateix signif

Unitats de mesura

Recordeu la feina que vam fer amb els alumnes de 2n de primària? Entre tots i totes vam estar pesant les ampolles de vidre que havíem recollit. Si us mireu la fitxa on hi vam apuntar les dades, veurem que tots els pesos que vam agafar eren números enters, sense decimals. Fixeu-vos una mica més en les dades agafades... La bàscula que vau fer servir... amb què mesurava? Eren kg? Eren grams? Doncs sí, totes les ampolles es van pesar i anotar en grams (g). Sabríeu dir com ho podem fer per saber quants quilograms (kg) pesa cada ampolla? Com ho podríem fer? I per saber quants miligrams (mg) pesen... com ho fem? Avui coneixerem les unitats de mesura de la MASSA (que vol dir el pes d'una cosa). Unitats de massa La unitat bàsica de  massa  és el  gram (g) , que es simbolitza amb la lletra  g . Els múltiples i submúltiples són:      Nom               símbol  kilò gram                 kg hectò gram                hg decà gram                dag gram