Passa al contingut principal

Les vocals neutre a/e, o/u


LES VOCALS NEUTRES

Les vocals a/e, o/u que apareixen en la síl·laba àtona es pronuncien de manera neutre.
Com sabem quina vocal hem d’escriure?
Disposem d’una sèrie de pistes...

    A/E
    La majoria de substantius masculins acaben amb –e
     Excepcions: idioma, dentista, ciclista, poeta, dia, guàrdia...
   
La majoria de mots femenins acaben amb –a
     Excepcions: febre, mare, torre, imatge, base, higiene, piràmide, superfície, sèrie,           catàstrofe...
    
Les formes en plural dels determinants, els substantius i els adjectius s’escriuran amb es  (tant si són masculins com si són femenins). Exemple: taules, meves, teves, pobres, alegres...

  O/U
   Quan la O es troba en la síl·laba àtona, es pronuncia U
     Exemple: jovent  - jUvent // portem – pUrtem //  coseta – cUseta
   
   Per saber si hem d’escriure O o U, buscarem la paraula primitiva.
    Exemple: Olleta (ve de la paraula olla)  //  fumeral  (ve de la paraula fum)
    
   Hem de tenir en compte que alguns noms i adjectius fan el plural amb –os
    Exemple: gamberros, horrorosos, olorosos...

Els mots SINGULARS acabats amb U fan el plural amb -us.
     Exemple: daus, liceus, europeu...

ACTIVITATS


    1-    Completa amb la vocal (a/e) que hi falta i afegeix l’article que li convingui.
Sum__                            fetg__                       par__                     problema__
Radiografia__               class__                      pàgin__                  cronòmetr__
   
    2-    Escriu el plural de les paraules que estan en singular i a la inversa.
La sopa freda
La síndria sucosa
Les finestres tancades
Unes jaquetes vermelles
Una tarda xafogosa
Unes estones curtes

    3-    Completa aquestes sèries de paraules de la mateixa família amb o/u.
a)     P_ble à p_blet, p_blació, desp_blat
b)    S_cre à s_crera, ens_crar
c)     T_rre à t_rreta, t_rretó, t_rratxa

    4-    Escriu el plural de les paraules que estan en singular i a la inversa.
Un gos pollós
Un cabàs grandiós
Un os gros
Uns matalassos flonjos
Els nassos postissos

    5-    Pensa una paraula que s’escrigui amb O/U i escriu-ne 2 més de la mateixa família.
Exemple... Pomaà pomera, empomar


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Accentuació en català

Com ja sabem, tots els mots estan compostos per síl·labes àtones (o fluixes)  i una síl·laba tònica (que té el cop fort de veu). Com en castellà, les paraules s'accentuaran o no depenent de com acabin i on estigui situada la síl·laba tònica. Recordeu com s'accentuen les paraules en català? Les sobre-esdrúixoles tenen la síl·laba tònica en ante-antepenúltim lloc i s'accentuen SEMPRE. MÍ -ra-te-la PÁS -sa-me-la Com hem d'accentuar les vocals? I... com sabem quan hem de posar accent obert o tancat damunt la lletra e / o? Ens haurem de fixar bé en la pronunciació de les paraules per sa saber cap a on han de portar l'accent. A continuació hi teniu exemples diferents: Si la paraula sona com tamb é o cantar é , haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com caf è o tel è fon, haurà de portar accent OBERT . Si la parraula sona com cami ó o est ó mac, haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com pe

Camp lèxic, camp semàntic i família de paraules

Les paraules es poden agrupar en  camps semàntics, camps lèxics o famílies de paraules. Els camps semàntics agrupen totes aquelles paraules que estan relacionades entre elles pel seu significat, com p er exemple: CUINA: olla, plat, cuiner, cuinera, xef, sopa, cadira, taula, carn, peix, verdura, fruita, forn, microones, nevera, ganivet, forquilla... Dins els camps semàntics hi trobem els camps lèxics , que agrupen totes aquelles paraules que són de la mateixa categoria gramatical i fan referència al mateix àmbit. Per exemple: Dins el camp semàntic de CUINA , hi trobem els camps lèxics: - VERDURES (enciam, espinacs, tomàquet, carbassa...) - ESTRIS DE CUINA (olla, paella, colador, embut, cullerot...) - ELECTRODOMÈSTICS (microones, forn, torradora, minipimer...) Però les paraules també es poden agrupar en  famílies . Totes les paraules d’una família venen d'una paraula primitiva , tenen una mateixa   arrel i part d'un mateix signif

Unitats de mesura

Recordeu la feina que vam fer amb els alumnes de 2n de primària? Entre tots i totes vam estar pesant les ampolles de vidre que havíem recollit. Si us mireu la fitxa on hi vam apuntar les dades, veurem que tots els pesos que vam agafar eren números enters, sense decimals. Fixeu-vos una mica més en les dades agafades... La bàscula que vau fer servir... amb què mesurava? Eren kg? Eren grams? Doncs sí, totes les ampolles es van pesar i anotar en grams (g). Sabríeu dir com ho podem fer per saber quants quilograms (kg) pesa cada ampolla? Com ho podríem fer? I per saber quants miligrams (mg) pesen... com ho fem? Avui coneixerem les unitats de mesura de la MASSA (que vol dir el pes d'una cosa). Unitats de massa La unitat bàsica de  massa  és el  gram (g) , que es simbolitza amb la lletra  g . Els múltiples i submúltiples són:      Nom               símbol  kilò gram                 kg hectò gram                hg decà gram                dag gram