Passa al contingut principal

Subjecte i predicat


Recorda

Per a saber el subjecte, ens farem la pregunta QUI?
Per a saber el predicat, ens farem la pregunta QUÈ?


TIPUS DE SUBJECTE

Dins de l'oració simple podem trobar quatre tipus de subjectes:
1. Pronom personal fort:
Jo, tu, ell/a, nosaltres, vosaltres, ells/es.

Ex:  -Jo arribaré ben d'hora.
       -Elles eren molt simpàtiques.

2. Subjecte el·líptic:
És el subjecte que se sobreentén, però que no apareix dins de l'oració. Per tant, l'hem de saber trobar. La terminació del verb ens indicarà la persona i el nombre del subjecte.

Ex: -Es renta la cartera. (Ell/a)
      -Saltem i ballem amb intensitat. (Nosaltres)

3. Substantiu que fa de subjecte:
El subjecte de la oració és un substantiu (cosa, persona, animal...).

Ex: - La Carla menja patates
      - Els gossos pixen les plantes de la Susana

4. Oració impersonal:
És l'oració que no té subjecte. Apareix amb verbs com caldre, haver, i verbs meteorològics.

Ex: -Avui nevarà.
      -Si no plou estem perduts.

ACTIVITAT

1- Rodeja el subjecte de cada oració i digues si són impersonals, tenen pronom personal fort, un substantiu o tenen subjecte el·líptic (si tenen el subjecte el·líptic, escriu al costat, entre parèntesis, de qui parla).

Ex: Vam anar d'acampada --> És una oració amb un subjecte el·líptic (nosaltres)

.Marxem cap a casa.
.T'agrado?
.Elles volen comprar roba.
.Plourà d'hora.
.Avui tinc molt de fred.
.Posa't dreta.
.La cabra fa salts d'alegria
.La pilota roda per la baixada
.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó.



Practiquem una mica més




REPASSEM




1- Aparella (de dos en dos) les paraules que tens a continuació i escriu una oració amb cada parell. Ajuda't amb el diccionari per saber què volen dir.

guisa – lampista – condueix – cuinera – envernissa dentista – visita – pintor – repara – xofer

2- Observa les oracions següents i subratlla’n el subjecte de color blau i el predicat de color vermell. Després, encercla el nucli del subjecte i el del predicat. 

 Els nens de la classe han preparat una sorpresa a la mestra. 
 Aquell animal estava malalt. 
 Un arquitecte professional preparava el projecte de remodelació. 
 El cosí de la meva amiga viu al costat de casa teva.



3- Copia les oracions i escriur-les de forma correcta. Després assenyala el subjecte i digues de quin tipus és (el·líptic, substantiu, pronom o oració impersonal).
 El Robert trobaran el camí tot sol. 
 El llums de sobretaula no funciona. 
 Es pinta els ull amb color blau.
 Un noia molt amable ens va ajudar amb l’equipatge. 
 Les entrenadores de tots els centres va preparar una lligueta escolar.
 Nosaltres he menjat patates i col.
 Avui bufarà els vents.

4- Copia les oracions següents tot canviant-ne el nombre: si estan en singular, passa-les a plural, i si estan en plural, passa-les a singular. 
 Els ciclistes pedalaran trenta-cinc quilòmetres en aquesta etapa. 
 La nedadora va batre el rècord olímpic. 
 Uns treballadors nous es van quedar a fer hores extraordinàries. 
 El cuiner serveix el pastís de poma amb caramel i una mica de nata.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Camp lèxic, camp semàntic i família de paraules

Les paraules es poden agrupar en  camps semàntics, camps lèxics o famílies de paraules. Els camps semàntics agrupen totes aquelles paraules que estan relacionades entre elles pel seu significat, com p er exemple: CUINA: olla, plat, cuiner, cuinera, xef, sopa, cadira, taula, carn, peix, verdura, fruita, forn, microones, nevera, ganivet, forquilla... Dins els camps semàntics hi trobem els camps lèxics , que agrupen totes aquelles paraules que són de la mateixa categoria gramatical i fan referència al mateix àmbit. Per exemple: Dins el camp semàntic de CUINA , hi trobem els camps lèxics: - VERDURES (enciam, espinacs, tomàquet, carbassa...) - ESTRIS DE CUINA (olla, paella, colador, embut, cullerot...) - ELECTRODOMÈSTICS (microones, forn, torradora, minipimer...) Però les paraules també es poden agrupar en  famílies . Totes les paraules d’una família venen d'una paraula primitiva , tenen una mateixa   arrel i part d'un ma...

Unitats de mesura

Recordeu la feina que vam fer amb els alumnes de 2n de primària? Entre tots i totes vam estar pesant les ampolles de vidre que havíem recollit. Si us mireu la fitxa on hi vam apuntar les dades, veurem que tots els pesos que vam agafar eren números enters, sense decimals. Fixeu-vos una mica més en les dades agafades... La bàscula que vau fer servir... amb què mesurava? Eren kg? Eren grams? Doncs sí, totes les ampolles es van pesar i anotar en grams (g). Sabríeu dir com ho podem fer per saber quants quilograms (kg) pesa cada ampolla? Com ho podríem fer? I per saber quants miligrams (mg) pesen... com ho fem? Avui coneixerem les unitats de mesura de la MASSA (que vol dir el pes d'una cosa). Unitats de massa La unitat bàsica de  massa  és el  gram (g) , que es simbolitza amb la lletra  g . Els múltiples i submúltiples són:      Nom               símbol  kilò gram         ...

Accentuació en català

Com ja sabem, tots els mots estan compostos per síl·labes àtones (o fluixes)  i una síl·laba tònica (que té el cop fort de veu). Com en castellà, les paraules s'accentuaran o no depenent de com acabin i on estigui situada la síl·laba tònica. Recordeu com s'accentuen les paraules en català? Les sobre-esdrúixoles tenen la síl·laba tònica en ante-antepenúltim lloc i s'accentuen SEMPRE. MÍ -ra-te-la PÁS -sa-me-la Com hem d'accentuar les vocals? I... com sabem quan hem de posar accent obert o tancat damunt la lletra e / o? Ens haurem de fixar bé en la pronunciació de les paraules per sa saber cap a on han de portar l'accent. A continuació hi teniu exemples diferents: Si la paraula sona com tamb é o cantar é , haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com caf è o tel è fon, haurà de portar accent OBERT . Si la parraula sona com cami ó o est ó mac, haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com pe...