Passa al contingut principal

Camp lèxic, camp semàntic i família de paraules

Les paraules es poden agrupar en camps semàntics, camps lèxics o famílies de paraules.

Els camps semàntics agrupen totes aquelles paraules que estan relacionades entre elles pel seu significat, com per exemple:

CUINA: olla, plat, cuiner, cuinera, xef, sopa, cadira, taula, carn, peix, verdura, fruita, forn, microones, nevera, ganivet, forquilla...

Dins els camps semàntics hi trobem els camps lèxics, que agrupen totes aquelles paraules que són de la mateixa categoria gramatical i fan referència al mateix àmbit.

Per exemple:

Dins el camp semàntic de CUINA, hi trobem els camps lèxics:
- VERDURES (enciam, espinacs, tomàquet, carbassa...)
- ESTRIS DE CUINA (olla, paella, colador, embut, cullerot...)
- ELECTRODOMÈSTICS (microones, forn, torradora, minipimer...)





Però les paraules també es poden agrupar en famílies. Totes les paraules d’una família venen d'una paraula primitiva, tenen una mateixa arrel i part d'un mateix significat. Per exemple:


  • Família de la paraula sabata (contenen l’arrel  sabat-) : sabateria, sabater, sabatera, sabatilla, sabatot, sabateta...
  • Família de la paraula mar (contenen l’arrel  mar-) : mar, marina, mariner, marítim, maregassa, maror, marejar, mareig…

Ara que ja sabeu què és cada cosa...  JUGUEM!

Haureu de completar cada requadre amb paraules que formin part d'aquell camp semàntic, lèxic o família.
Tindreu un minut per a escriure tot el que us vingui al cap!
Preparats?

1, 2, 3..... comencem!

CAMPS SEMÀNTICS
CAMPS LÈXICS
FAMÍLIA DE PARAULES

De____________________

De______________________

De__________________________

De____________________

De______________________

De__________________________

De____________________

De______________________

De__________________________

De____________________

De______________________

De__________________________

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Unitats de mesura

Recordeu la feina que vam fer amb els alumnes de 2n de primària? Entre tots i totes vam estar pesant les ampolles de vidre que havíem recollit. Si us mireu la fitxa on hi vam apuntar les dades, veurem que tots els pesos que vam agafar eren números enters, sense decimals. Fixeu-vos una mica més en les dades agafades... La bàscula que vau fer servir... amb què mesurava? Eren kg? Eren grams? Doncs sí, totes les ampolles es van pesar i anotar en grams (g). Sabríeu dir com ho podem fer per saber quants quilograms (kg) pesa cada ampolla? Com ho podríem fer? I per saber quants miligrams (mg) pesen... com ho fem? Avui coneixerem les unitats de mesura de la MASSA (que vol dir el pes d'una cosa). Unitats de massa La unitat bàsica de  massa  és el  gram (g) , que es simbolitza amb la lletra  g . Els múltiples i submúltiples són:      Nom               símbol  kilò gram                 kg hectò gram                hg decà gram                dag gram                      

Accentuació en català

Com ja sabem, tots els mots estan compostos per síl·labes àtones (o fluixes)  i una síl·laba tònica (que té el cop fort de veu). Com en castellà, les paraules s'accentuaran o no depenent de com acabin i on estigui situada la síl·laba tònica. Recordeu com s'accentuen les paraules en català? Les sobre-esdrúixoles tenen la síl·laba tònica en ante-antepenúltim lloc i s'accentuen SEMPRE. MÍ -ra-te-la PÁS -sa-me-la Com hem d'accentuar les vocals? I... com sabem quan hem de posar accent obert o tancat damunt la lletra e / o? Ens haurem de fixar bé en la pronunciació de les paraules per sa saber cap a on han de portar l'accent. A continuació hi teniu exemples diferents: Si la paraula sona com tamb é o cantar é , haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com caf è o tel è fon, haurà de portar accent OBERT . Si la parraula sona com cami ó o est ó mac, haurà de portar accent TANCAT . Si la paraula sona com pe